Inovacije u finansijskom sektoru: računovođa u džepu

Kako vam se dopada ideja da imate svog ličnog računovođu u svom džepu? Nekoga ko će vam posle svake finansijske transakcije reći kako stoje stvari na vašem računu? Možda čak nekoga ko će vas upozoriti kada preterate sa potrošnjom? Zar ne bi bilo sjajno da vam neko kaže „no-no“ čim se uhvatite za te treće farmerke ili torbu ovog meseca? Meni zvuči odlično. Dakle, pripremite se. Na finansijskom tržištu je još jedna inovacija!

Uz nove učesnike u svetu finansija čini se da ne manjka svežih trendova i potpuno novih ideja koje se rađaju sa ciljem poboljšanja performansi usluga koje se pružaju korisnicima. Da li ste čuli nekada za banke Moven ili Simple? Možda za Mobile Money? Ovo su sve neo-banke. Neo-banka je zapravo institucija koja obezbeđuje upravljanje računom, debitnu karticu (najčešće Visa ili MasterCard) i neki oblik štednje i to sve bez filijala, bez tradicionalnog pristupa. Svi procesi se obavljaju putem vašeg mobilnog telefona ili u nekim slučajevima veb-sajta.

Neo-banke, kao mlade banke, se znatno razlikuju od tradicionalnog pristupa i u svoje procese uključuju znatno manje ljudi, što sa sobom povlači i smanjenje troškova. Omogućeno je potpuno digitalizovano otvaranje i vođenje računa, što je savršeno za mlade ljude sa jednostavnim zahtevima koji žele da sve svoje potrebe i obaveze prema banci ispune uz par klikova ili jednostavnim pristupom nekoj od aplikacija na svom pametnom telefonu.

Dva američka lidera u ovoj oblasti su banke Simple i Moven. Navikli ste na to da vam većina banaka zapravo pomaže da potrošite svoj novac, podignete još jedan kredit, zakasnite sa otplatom rate kako bi vam povećali kamatu? E, pa, ove banke nove generacije vam pomažu da ostvarite upravo suprotno – trošenje novca na pametan način, praćenje potrošnje i dostizanje finansijskih ciljeva na jednostavan način. ​Aplikacija prati vašu zaradu i vašu potrošnju, podstiče vas da odvajate određenu sumu novca svakog meseca i štedite i upozorava kada previše potrošite. Takođe, prati se potrošnja iz meseca u mesec, pa ćete biti obavešteni ako ste u toku ovog meseca malo preterali u odnosu na prethodni. Ili malo više... Svoju potrošnju možete podeliti u oblasti koje se uglavnom odnose na potrebe, želje i štednju. „Računovođa“ će vas upozoriti kada god preterate u nekoj od oblasti ili se približite iznosu svojih primanja tog meseca.

„Još tri dana do plate. Dva dana do plate. Jedan dan do plate... Plata! Još 29 dana do plate...“ Poznato vam je ovo? Neo-banke rade po principu koji vas neće na kraju meseca jednostavno obavestiti da ste u „debelom“ minusu, već vam neće dozvoliti da dođete do toga!

Aplikacije omogućavaju korisnicima da odvoje određenu sumu novca svakog meseca za recimo otplatu studentskog kredita, letovanje, kupovinu stana... Banka više nije samo banka. Banka je digitalna platforma koja upoznaje svog korisnika i njegovu potrošnju do te mere da mu može dati informacije čak i o onome što korisnik ne zna ili nije svestan u vezi svojih finansija. Banka na ovaj način ostvaruje dublji kontakt sa korisnicima. Ako ste štedeli za neku određenu stvar i dostignete željenu sumu, aplikacija vam čestita, ohrabruje vas i predlaže da nastavite tim putem i pronađete sledeću važnu oblast u svom životu za koju bi trebalo skupiti nešto novca. Morate se složiti sa mnom da ovakva ohrabrenja znače, čak iako dolaze od strane vašeg mobilnog telefona.

Još jedna pozitivna stvar je održavanje računa koje je kod nekih neo-banki potpuno besplatno, dok je kod drugih čak i na godišnjem nivou potpuno zanemarljivo. Sve je do sada bilo sjajno, zar ne? I onda nailazimo na problem. Tradicionalni sistem poslovanja. Zašto ovako nešto ne postoji svuda kada je zapravo odlično? Odgovor je jednostavan. Banke gube ogromne sume novca koje su do sada dobijale na osnovu svojih tradicionalnih usluga. Neo-banka će vam zapretiti i zabraniti da ikada više podignete taj keš kredit, dok će vas tradicionalne banke mamiti da uradite sve kako biste im obezbedili veći profit.

Međutim, svetski stručnjaci upozoravaju: ako ne počnete da obraćate pažnju na digitalizaciju svojih usluga, propašćete!

Problem nije samo u samim bankama, faktori koji utiču su brojni – pravna regulativa, organizaciona struktura i kultura, navike, pa čak i odbojnost pojedinih korisnika ka promenama.

Korisnici svakodnevno pomeraju granice svojih potreba, dok se vreme koje žele da izgube neprestano smanjuje. Imajući u vidu inovacije koje se svakodnevno pojavljuju i čiji smo, nažalost, još uvek u većini slučajeva samo posmatrači, banke će morati da se prilagođavaju i rade na razvoju svojih usluga van tradicionalnih okvira. Dakle, jedno je sigurno – promene su obavezne. Pripremite se na budućnost u kojoj ćete svoju banku i svog ličnog računovođu nositi svuda sa sobom (podrazumeva se bez toga da mu date toliku platu da vam nakon toga računovođa uopšte više ne treba).

 

 

Izvori:

http://www.bankingtech.com/751512/analysis-banking-innovation-in-the-us/

https://www.nerdwallet.com/blog/banking/moven-vs-simple/

http://newcityagenda.co.uk/innovation-in-banking-moven-and-simple-the-new-generation-of-bank-accounts-which-help-consumers-spend-wisely-and-achieve-financial-security/

http://bankarstvo.rs/2017/02/28/neo-banke-jos-jedan-izazov-za-tradiconalno-bankarstvo/

 

Tags: 
Aktuelan: