Intervju sa predavačima na seminaru ,,Zlato kao krizna valuta“

ICT časopis prisustvovao je seminaru pod nazivom ,,Zlato kao krizna valuta“ koji je organizovala kompanija “ GOLDprofessionell Serbia“ . Više o samom seminaru možete pročitati ovde, a danas vam predstavljamo ekskluzivni intervju koji smo uradili sa predavačima.

Karl M. Walder , direktor razvoja GOLDprofessionell AG Swiss

Zašto ste se odlučili da proširite svoj biznis u našoj zemlji? Zašto Srbija?

Iz jako očiglednog razloga: Srbija je klasična zemlja gde su ljudi osetili šta sve može da se desi kada dođe do kraha valute. To se dogodilo pre samo 15 godina i čak i oni koji su tad bili deca znaju za probleme svojih roditelja ili njihovih roditelja. Zato, kad danas dođete do nivoa gde možete da uštedite makar malo novca svakog meseca, novca koji biste inače potrošili, trebalo bi odvojiti bar nekoliko stotina dinara i u obliku zlata staviti u jednu kutiju. Postoje ogromni problemi sa valutama u Evropi. Neke evropske centralne banke štampaju neverovatne količine papirnog novca sa čudnim brojevima – u nekom trenutku ovo mora poći po zlu. Ako se takva situacija desi uvek možete otići do svoje kutije gde držite komadiće zlata, koji uvek zadržavaju svoju vrednost, pa su mnogo bolji od papirnog novca. Ovo bi najlakše trebalo da shvate ljudi iz Srbije, jer ljudi moraju da se sećaju nečega što je bilo tako skoro.

Michael Gasser, partner i autor knjige "Zlato - kralj ulaganja"

2013. godine ste objavili knjigu „Zlato – kralj investicija“. U knjizi odgovarate na pitanje da li je zlato odgovarajuća investicija za moderno doba. Možete li nam ukratko reči ključne razloge zbog kojih je zlato nova valuta modernog doba?

Pokušao sam da naučno gledam na tu temu iz različitih uglova. Mnogi ljudi misle da je zlato relikvija iz prošlosti i da nije bitno danas. Ja sam pokušao da utvrdim da li je to tačno kroz nekoliko različitih pogleda. Na primer, pogledao sam ponudu i potražnju zlata i samo iz te perspektive zlato bi već bila dobra investicija. Dalje sam posmatrao dostupnost zlata na planeti Zemlji u ovom trenutku i koliko se kilograma/tona može iskopavati godišnje. Trenutno je 0.3% svetskog novca dostupno u zlatu. Da bi se 2% valuta ulagalo u zlatu bio bi nam potreban period od 34 godine da iskopama dovoljno zlata, što je 85 tona po sekundi. To znači da kad bi samo 2% valuta išlo u zlato, cene zlata bi eksplodrale. Još jedna perspektiva je tehnička analiza razvoja cene zlata u američkim dolarima. I iz ove perspektive zlato je dobra investicija. Još jedan pogled je moderna portfolio teorija Harija Markovica. Ukoliko sledite ovu teoriju, treba imati 10-15% vrednosti u zlatu. Ako imate deonice, obveznice ili nekretnine, 10-15% čitave investicije treba biti u zlatu, da bi se smanjio rizik i ostvario profit od investicije. To je ključni aspekt moje knjige, posmatranje iz različitih perspektiva. Nije postojao nijedan argument protiv, svi su bili za, tako da je i u moderno doba zlato dobra investicija.

Vaša knjiga košta 39.99 evra. Koliko bi koštala u zlatu?

1 gram.

Znači, malo je skuplja u zlatu.

Ljuba Jakić, direktor GOLDprofessionell Serbia, Beograd

Da li smatrate da građani gube veru u papirnu valutu i šta je razlog toga?

Naravno da gube, zato što se dešava stalno obezvređivanje novca. Mi smo bili suočeni sa najvećom hiperinflacijom u svetskoj istoriji, kada su postojale novčanice sa vrednošću od 500 milijardi, dakle 15 cifara. Građani imaju svest o tome da se novac obezvređuje, ali problem je što to ne razumeju.

Bavili ste se informacionim tehnologijama, u firmi Energoprojekt. Zašto ste odustali od karijere inženjera informacionih tehnologija?

U to vreme došlo je do kolapsa bivše Jugoslavije. Mi smo nekad živeli u periodu u kom je Energoprojekt bio simbol Jugoslavije i imao veliku snagu. Kako se desio raspad Jugoslavije, mi smo polako izgubili tržište koje smo imali u Africi i Aziji. Ja sam godinu i po dana proveo u stanju gde se nije mnogo dešavalo, a po svojoj prirodi, temperamentu i ubeđenju nisam onaj koje bi sedeo i čekao penziju. Onda sam tražio novi izazov i prihvatio sam McDonald’s, koji je tad startovao senzacionalno ovde.

Kako je raditi sa takvim gigantima poput McDonald’s-a i KFC-a?

O saznanjima, istinama, zabludama i nepravdama velikih svetskih brendova mogao bih da napišem knjigu. Postavljaju se ciljevi, ispunjavaju ili ne, ljudi se žrtvuju bez obzira na okolnosti. I u mnogim liderskim knjigama piše da sve možete postići ukoliko pravilno postavite ciljeve i na njima permanentno, fokusirano i istajno radite. Netačno – zato što okolnosti niko ne pominje. Vezano za okolnosti, ja sam imao divnu karijeru i onda su došle bombe i onda sam prošao malo teže u zivotu. Znači, okolnosti su isto bitne. Iz današnjeg ugla ja ne bih više podržao ni McDonald’s ni KFC, oni imaju jako loše iskustvo i platio sam, nećete verovati, ogromnu cenu.

Više o otvaranju McDonald’s-a i KFC-a u Srbiji ali i o životu Ljube Jakića možete saznati iz kratke biograije koju je nedavno objavio za dnevni list Danas.

 

Tags: 
Aktuelan: