Intervju sa profesorom Nenadom Kojićem

Dugo ste čekali na intervju sa profesorom koji je sigurno omiljen svim studentima kojima je ikad predavao. Mi smo uspeli da ga kontaktiramo i on nam je rado izašao u susret i odgovorio na nekoliko pitanja.

ICT časopis: Poštovani profesore, recite nam nešto o sebi.

Nenad Kojić: Ovo je nekako najteže pitanje... Rođen sam u Valjevu, gde sam završio osnovnu i srednju školu. Nakon toga upisao sam Elektrotehnički fakultet u Beogradu. Posle diplomiranja, na istom fakultetu sam magistrirao i doktorirao. Sada se na istom fakultetu bavim naučnim radom u okviru Laboratorije za digitalnu obradu slike, telemedicinu i multimediju, dok sam na Visokoj ICT Školi angažovan u nastavi. U međuvremenu sam se oženio i sada sam otac dvoje dece.

ICT časopis: Koliko dugo ste profesor u Visokoj ICT školi i da li ste zadovoljni studentima?

Nenad Kojić: U Školi sam skoro 10 godina, i prošao sam kroz sve oblike nastave. Za sve to vreme imao sam divna iskustva sa studentima. Taj odnos je bio još izraženiji dok sam držao laboratorijske vežbe, jer sam sve vreme bio u direktnom kontaktu sa studetima i to u mnogo dužem vremenu. Sve vreme imam osećaj da sa studentima imam odlučnu razmenu pozitivne energije, koja je ključna za motivaciju, radnu atmosferu i obostrano poštovanje. Veliki broj studenata, koji žele da završe studije i koji imaju viziju u životu, su divni studenti i vrlo su saradljivi. Činjenica je da sam ja godinama imao predmete samo na višim godinama studija, pa su se verovatno dotle studenti već profilisali prema stuci, pa kada još sa njima radite nešto što ih zanima, to je siguran ključ za uspeh.

 

ICT časopis: Šta mislite, šta je presudno u vašem radu pa se većina studenata opredeli za web programiranje?

Nenad Kojić: Ja sam u toku svojih studija “duboko” prezirao teorijske predmete i profesore koji su “sterilno” izvodili nastavu. Jedino što sam ja imao kao cilj u svom pedagoškom radu, je da ću sve uraditi da ja ne budem takav. Nekada je materija predmeta takva, da tu “nema mnogo pomoći”, ali srećom, ja sam na grupi predmeta gde je stvar sasvim drugačija. Verujem da studenti prepoznaju moju iskrenu želju da im prenesem vrlo konkretna i praktična znanja i veštine u oblasti web-a. Takođe sam siguran da studenti primećuju aktuelnost materije na predavanjima, koja se menja svake godine, i usklađuje sa najnovijim trendovima na Internetu. Kod weba ne možete da obmanjujete nikoga, a najmanje studente. Svi oni su aktivni učesnici i konzumenti Interneta, tako da vrlo brzo vide da li ih učite onome što su videli i da li je to aktuelno i praktično. Pored svega ovoga, koncept realizacije predmeta, za koji su podjednako zaslužni moji saradnici Marko M. Spasojević i Milena Vesić, u kome se insistira na izradi konkretnih sajtova, na stalnom praktičnom radu i proverama istog, je pokazao dobre rezultate. Finalni deo svega, je činjenica da su skoro svi studenati, koji su u novije vreme diplomirali iz oblasti weba, pronašli posao koji je vrlo atraktivan i dobro plaćen. Sve to studenti dobro prepoznaju i žele da “uplove” u vode web programiranja.

ICT časopis: Da li imate omiljene studente?

Nenad Kojić: Kako da ne. Pa najveći broj mojih diplomaca su mi omiljeni. Ja sam tim ljudima predavao po 5-6 predmeta, i na kraju su izabrali da kod mene rade svoj diplomski rad. Posle svega toga, većina je upisala specijalističke studije, pa sam im opet predavao neke predmete i kod mene radili specijalistički rad. Za sve to vreme, sa nekoma od njih sam proveo puno vremena i vrlo dobro ih upoznao. Danas svi oni rade u struci, i sa njima imam posebno lep odnos. Ovom prilikom ih sve pozdravljam i zahvaljujem na svim odazivima da dođu i budu moji gosti, pa novim studentima prenesu dragocena znanja, ne samo iz struke, nego i ona životna( kako su našli posao, kako je bilo na razgovoru, šta su očekivali a šta su dobili od posla, kako izgleda radni dan web programera i sl.).

ICT časopis: Da li postoji neki projekat naših studenata na koji ste posebno ponosni?

Nenad Kojić: Naravno! Na sreću toga ima više. Recimo Nikoli Poši sam bio mentor i na diplomskom i na završnom radu, a on je iz svojih radova iz oblasti weba zasluženo osvojio prvu nagradu na takmičenju koje je organizovao ComTrade. Pored toga, diplomski rad Marka M. Spasojevića, kome sam takođe bio mentor, je ispred Škole predložen za nagradu Privredne komore grada Beograda. Moram da naglasim da sam jako ponosan na prvi web forum studenata naše Škole, u kome nisam direktno učestvovao, ali sam maksimalno podržavao sve te mlade ljude, pune entuzijazma, koji su svoja znanja iz weba, pokušali da stave na dobrobiti svih studenata Škole. Uz sve ovo, imao sam nekoliko specijalističkih radova studenata koji su bili izuzetno kvalitetni, pa je većini njih objavljena i u Zbornicima stručnih konferencija, a za neke se nadam da ćemo ih videti i kod nas u Školi u konkretnoj implementaciji. Na kraju, ponosam sam i na ICT časopis, i na činjenicu da sam delegiran ispred Komisije za Marketing, da prvi zvanični sastanak na tu temu, bas ja obavim sa predstanvnicima tadašnjeg Studentskog parlamenta, a da danas imamo ovako kvalitetan časopis, i grupu ljudi koja je tome posvećena možda više nego prema svojim studijama, a sve to na volonterskoj bazi, što je za svaku pohvalu.

ICT časopis: Koje su Vaše vrednosti?

Nenad Kojić: To je vrlo nezahvalno formulisati... Formalno,u stručnom i naučnom smislu, te vrednosti se mogu iskazati velikim broj naučnih radova u međunarodnim časopisima, domaćim časopisima, konferencijama, simpozijumima i sl. U naučnom smislu, nama je vrlo bitan pokazatelj koliko su drugi istraživači koristili neka vaša rešenja i dalje ih razvijali ili poredili sa njihovim. Ja sam lično u toj oblasti citiranosti vrlo zadovoljan i smatram to još jednom verifikacijom mog naučnog rada. Član sam nekoliko stručnih društava i recenzent na konferenciji TELFOR. Stručno sam se usavršavao na puno mesta od kojih mi je najdraža stručna praksa na Queen Mary University of London. Pored toga, svojom vrednošću smatram i veliki broj sertifikata i obuka na kojima sam permanento angažovan, a koje često nisu iz moje uže stručne oblasti. Vrlo sam posvećen i temeljan i trudim se da budem pozitivan.

ICT časopis: Koji Vaš projekat vam je posebno drag?

Nenad Kojić: To je jedan veliki međunarodni projekat koji se bavi sofisticiranim tehnikama pretraživanja baza slika: COST 292 (European cooperation in the field of scientific and technical research) - Semantic multimodal analysis of digital media.

ICT časopis: Da li imate neki hobi?

Nenad Kojić: Sve što je vezano za muziku smatram svojim hobijem. Skoro pet godina sam se aktivno bavio muzikom, i od toga se izdržavao, dok sada klavijature i ne uključujem. Pored toga preko 10 godina sam aktivno igrao u folkloru. Obožavam životinje, a duže vreme sam se profesionalno bavio i akvaristikom. Sve ovo je na žalost iza mene, a sada mi obaveze retko šta dopuštaju. Sada su mi hobi putovanja i deca.

ICT časopis: Da li možete da ispričate našim čitaocima neku anegdotu s predavanja ?

Nenad Kojić: Ima raznih situacija koje su mi se dogodile, ali je prva koja mi pada na pamet, a verovatno to znači i da ima najjači utisak, pitanje jednog studenta. Naime, uvodni predmet u oblast weba je predmet Web dizajn. Tu se izučava tri jezika, koja su bazična za dalji rad (HTML, CSS i XML). U poslednjoj nedelji predavanja, kada svi studenti već vežbaju ranije ispitne rokove, pripremaju laboratorijske kolokvijume i ulaze u finiš priprema za ispit, jedan student (koga do tada a ni posle toga više nikada nisam video) postavlja pitanje: “Da li možete da mi kažete šta treba da se nauči da bi se položio ovaj ispit?”. Ja sam bio zatečen pitanjem, obzirom da druga pitanja imaju samo usko stručni karakter, pa sam se i sam zbunio. Kazem ja tom kolegi da ne znam šta me tačno pita tj. da ne znam šta tačno želi da mu odgovorim. Međutim, pre nego što sam njemu dao priliku da kaže, ja nabrojim neke stavri: „Da li mislite na strukturu pitanja, obima zadataka, uslov za ispit, predispitne obaveze...“ na šta me on prekine i kaže „Ma ne to. Nego šta treba da naučim da bih to položio“. Tu tek nastane opšte nerazumevanje, i ja krenem sa najširim mogućim dogovrom „Treba da naučite tri jezika: HTML, CSS i.“. On me opet prekine i kaže „E to me zanima! Jel možete samo polako da mi kažete da ja to upišem?”. Ja onda shvatim da on apsolutno nema predstavu o čemu se radi, i kažem mu “Jel mislite na HTML, CSS i..” dok on ponavlja “Znaci HT, pa sta bi iz T?”. Imamo i takve studente... (Veliki pozdrav za tog kolegu.)

ICT časopis: Sta biste porucili studentima koji su tek upisali nasu skolu?

Nenad Kojić: Ja sam se grozio tih standardnih floskula, ali kako vreme prolazi sve više i ja verujem u neke od njih a počinjem i da ih prenosim drugima. Pre svega je ono učiti, učiti...Tržište danas je vrlo zahtevno. Dobri poslovi se ne dobijaju lako. Stalno se traži više znanja, angažovanja i energije. Mnogi ljudi misli da je znanje iz klupe i veće nego što njima treba. To je pogrešno. Treba mnogo više. Treba mnogo novih stvari ali i posvećenosti i produbljivanju postojećih. Treba drugih veština koje će vas odvojiti od mase (npr. nemački jezik, sopstveni web portfolio, angažovanje u nekom humanitarnom radu, pozvananje specifičnih programskih paketa...). Živimo u eri Interneta. Ne zna se koliko će to da traje i koliko dugo će to biti aktuelno, ali sada jeste. U tom smislu, iz ugla koji ja sada formalno realizujem u Školi, svi koji imaju afinitet prema programiranju, treba da se maksimalno tome posvete. Da podjednako uče web i desktop programske jezike i da što bolje ovladaju objektnim programiranjem. Šanse za posao i napredovanje su trenutno najveće u tom oblastima, pa ako su izabrali našu Školu, i ako im je to omogućeno, treba to da iskoriste. Naravno, nadam se da će što pre i što kvalitetnije uploviti u “priču” oko web programiranja, i dati svoj doprinos da na tom polju budemo u rangu sa najboljima.

 

Još jednom se zahvaljujemo profesoru Nenadu Kojiću!

Tim ICT časopisa

Tags: 
Aktuelan: