Kako manipulišu nad nama

Pitate se zašto se studenti ne bune kada im se svake godine povećavaju školarine, smanjuju kvote za budžet i povećavaju cene obroka u menzi? Avram Noam Čomski ima odgovor na to pitanje.

Avram Noam Čomski je američki lingvista, filozof, profesor i inostrani član Srpske akademije nauke i umetnosti. Njegovi doprinosi lingvistici i pslihologiji svakako su obeležili vek za nama. Na osnovu svog dugogodišnjeg rada Noam nam predstavlja 10 najčešćih i najefektivnijih načina kojim mediji manipulišu nad nama.

Manipulacija medijima nije nastala pojavom novih tehnologija. Istorijski zapisi nam pokazuju da se još od davnina ovo “oružije” vešto koristilo. Mediji su vešto opravdavali ratove, izazivali ekonomske krize, oblikovali mišljenje javnog mnjenja.

Predstavljamo vam deset načina manipulacije i slikovite primere. Naš cilj nije vređanje niti omaložavanje štampanih i drugih vrsta medija već bolje razumevanje metoda koje je Noam Čomski naveo.

1. PREUSMERAVANJE PAŽNJE

Osnovni element kontrole nad društvom jeste upravo preusmeravanje pažnje. Pažnja se preusmerava sa naših svakodnevnih problema na političku i ekonomsku elitu to jest poplavu nepotrebnih informacija. Preusmeravanje pažnje je neophodno da bi se društvu skrenula pažnja sa neophodnih informacija o razumevanju sveta. Bitno je društvo zaokupirati nebitnim informacijama toliko da naprosto nemaju vremena da razmišljaju o ičem drugom.

Primer: Ko je to stalno na Dedinju?

2. STVARANJE PROBLEMA

Kreiranjem problema, odnosno situacije kojoj je neophodno brzo rešenje, zahteva određenu reakciju od publike. Da bi slikovitije objasnio ovaj način manipulacije Noam nam daje jednostavan primer: Namernim predstavljanjem nasilja u gradovima utiče se na javnost da lakše prihvati donošenje novih bezbednosnih zakona, ograničavanje kretanja. Javnost se služi i promovisanjem nekakve ekonomske krize ne bi li građani lakše prihvatili nepopularne reforme i nemaštinu u kojoj žive.

Primer: Tempirana bomba

3. POSTUPNOST PROMENA

Za prihvatanje nepopularnih reformi ili neprihvatljivih mera od strane stanovništva, mediji se služe još jednim trikom. Oni nam doziraju te mere “na kašičicu”, malo po malo. Na ovaj način je novo radikalno stanje (neoliberalizam) prihvaćen 80-tih godina prošlog veka u Americi. Niske zarade, privatizacije, masovna nezaposlenost i mnoge druge nedaće su bez preteranih reakcija građana prihvaćene.

Primer: Budžet

4. ODLAGANJE

Još jedan način za prihvatanje nepopularnih mera je odlaganje njihovog donošenja. Mediji nam predsavljaju ove mere bolnim i neophodnim, ali ipak ne toliko hitnim, bar ne dok se situacija za njih ne napravi. Ovde možemo dati naš primer. Naime čelnici ministarsva obrazovanja pre izvesnog vremena predstavili su nam plan o reformi visokog obrazovanja. Kvotu za školovanje država će podizati svake godine ( 3.  POSTUPNOST PROMENA), a broj studenata smanjivati. Naravno to se sve neće dogoditi preko noći, biće bolno, ali neophodno.

Primer: Bolno ali neophodno

5. UPOTREBA DEČIJEG JEZIKA

Najviše kod reklamiranja proizvoda koristi se upravo upotreba dečijeg jezika. Na taj način javnost potiskuje svoju kritičku svest i poruka ima jače dejstvo.

6. BUĐENJE EMOCIJA

Činivši nas emotivnim, mediji koriste klasičnu tehniku kojom se neutrališe razumno prosuđivanje društva. Kritičku svest zamenjuju emocije. Još dublje emocije omogućavaju pristup podsvesnom, pa nam se i na tom nivou kasnije mogu sprovesti ideje, želje i izazvati određena ponašanja.

Primer: Srce za decu

7.    NEZNANJE

Onemogućavajući ljudima znanje i razumevanje nauke, onemogućava se i njihovo razumevanje metoda koje se koriste nad njima. Kvalitet obrazovanja nižih društvenih slojeva slabi i omogućuje se samo bogatima. Na taj način se ove metode mogu koristiti beskonačno dugo.

8. VELIČANJE GLUPOSTI

Noam Čomski svakako nije gledao naše rijalitije ali bi oni bili odličan primer kod ove metode. Društvu se predstavlja pozitivnim biti glup, vulgaran i neobrazovan. Istovremeno se izaziva otpor prema kulturi i nauci. Svedoci smo sve veće popularizacije rijalitija i besmislenih emisija koje nam predstavljaju glupost kao ključ ka uspehu.

Primer: doza gluposti koju ste danas čuli je više nego dovoljna

9. STVARANJE OSEĆAJA KRIVICE

Ova metoda nam je svakako poznata. Svakodnevno čujemo i čitamo kako kao društvo stagniramo jer ne želimo da radimo. Da smo sami odgovorni za nesreću u kojoj se nalazimo zbog ličnog neznanja, nedovoljno truda i nesposobnosti. Na ovaj način pojedinac odustaje od traženja pravih uzroka svog položaja u društvu i eventualne pobune protiv društvenog sistema.

Primer: Mladi (ne) vole da rade

  1. ZLOUPOTREBA ZNANJA

Uvid u najnovija saznanja iz oblasti biologije, neurobiologije i praktične psihologije omogućava pojedincima da vešto koriste ove ali i veliki broj drugih metoda kako bi upravljali društvom. Dozira se svako znanje koje se poklanja široj masi.

 

Inspiracija – izvori:

http://www.adventistreport.com/2012/09/top-10-media-manipulation-strategies-by.html

http://dvogled.rs/2014/01/noam-chomski-10-strategija-medijske-manipulacije/

http://www.politicspa.com/wp-content/uploads/2012/12/Political-ad-blitz.jpg

http://www.blic.rs/data/images/2013-05-28/345899_zab-farma-2_ff.jpg?ver=1369767440

http://www.stonecobra.com/wp-content/uploads/2013/03/Knowledge1.jpg

http://www.ikeepsafe.org/wp-content/uploads/2012/05/Legal.png

http://3.bp.blogspot.com/-ZYhNo5iWSbs/UKwZTf3HTOI/AAAAAAAAARs/Su6ugw5A-Jg/s1600/Taking+the+First+Step.png

http://thosethatcan.files.wordpress.com/2011/01/crying.jpg

Aktuelan: