Od Pong-a do Flappy bird-a

Kada bi nas neko rođen pre više od sto godina zapitao zbog čega smo napravili internet, odgovor bi bio jednostavan. Kada bi nam postavili pitanje u koju svrhu ga koristimo, morali bismo malo da zastanemo kako bismo smislili pravi odgovor.

 

70% sadržaja odnosi se na oblasti koje ne bismo pominjali, za 10% možemo reći da su sa ukusom i služe svrsi razvitka čovečanstva, proširenju znanja i dostupnosti informacija. 15% otpalo bi na slatke fotografije mačića i ostalih mladunaca životinjskog carstva. Nakon ove računice ostalo bi još 5% mračnog dela interneta (tu ne mislim na Deep blue, tajnu mrežu koju koriste marginalizovani članovi našeg drustva).

Carstvo viral igrica

Dostupnost i jednostavnost koju je doneo internet, otuđenost između ljudi kao i produkt novog doba-dosada (koja proizilazi iz slobodnog vremena koje nam je dostupnije nego ranije, ali ni sami ne znamo kako da ga funkcionalno iskoristimo) doveli su do pojave novog svetla na nebu: takozvani “virusni” fenomeni (viral). Pored smešnih a neretko “šta li je pisac hteo da kaže” i “kakvih ljudi ima, ja sam odličan” videa, pojam viral fenomena preneo se i na svet igara.

Izvojili smo najpoznatije od njih. Od pradavnih vremena (pre devedesetih) kada su mnoge industrije poput industrije igara tek bile u povoju do danas, određene stvari privlačiće ljude, oslanjajući se na prirodu samog čoveka i njegovu psihu stvaraoca... Inovatora.... Ili?

Flappy bird

Flappy bird je masivni viralni online fenomen, nešto što nismo mogli odavno da vidimo: jednostavna igrica koja je “oduvala” internet. Još bizarnije, osoba koja je napravila ovu igricu sklonila ju je par meseci nakon što je igrica postala popularna (ako ste je ikad igrali znate da ste mu bar 2 puta pretili nekom omazdom) iz razloga poznatih samo kreatoru igrice. Cilj igre: provući ptičicu proz što više otvora koji se pojavljuju jedan nakon drugog.

Pojavilo se čak nekoliko teorija, o kineskim hakerima koji su napravili ovu igricu kako bi zapadne lidere i društvo preokupirali i smanjili im produktivnost a sve to začiniti frustracijama, da bi na kraju preuzeli kontrolu nad celim svetom. Naravno, ništa od ovoga nije tačno.

Kako ova mala igrica može postati najpoznatija igrica našeg doba?

Potiče od malog kreatora, iz male zemlje i pored 25.000 app-ova koji se svakoga meseca pojavljuju na tržištu. Nedugo nakon objavljivanja preuzeta je više od 50 miliona puta, a sam kreator zarađivao je 50.000 dolara dnevno. Primera radi, ni Mark Cukenberg nije postao tako brzo bogat. Uzmite bilo koju industriju u obzir, ali ovaj podatak je fonomenalan.

Odgovor se krije dalje u tekstu.

2048

 

Još jedna u nizu igrica koje su proizvele masovne frustracije i pad produktivnosti na svim nioima društva, počev od učenika, studenata i radnika pa sve do direktorskih kancelarija i menadžerskih sastanaka. To je 2048.

Šta ovu igricu čini tako popularnom?

Za razliku od drugih, besplatna je, jednostavna za igranje, svako je može igrati bez obzira na pol, nivo obrazovanja i finansijske situacije. Dovoljan je jedan link i uvučeni ste u njen vrtlog. Jedna je od ozbiljnijih kandidata da zauzme mesto Flappy Bird-a na prvoj poziciji, iako će to verovatno vreme pokazati.

Cilj igrice je krajnje jednostavan: spajanjem brojeva koji se pojavljuju nakon svakog poteza treba dobiti rezultat 2048. Što je naravno lako, zar ne?

Još jedna bitna stavka ove igrice jeste ta da slične igrice postoje još od 19. veka. Pronalazac originalne igrice nije želeo da zaštiti svoj patent te je pravljenje ove igrice i njeno objavljivanje na internetu sve to učinilo još lakše.

Da bismo dobili odgovor na pitanje „kako?“ moramo se vratiti početku, izvoru na kojem je sve počelo.

Pong

Pong je jedna od najstarijih arkadnih igara. Igrica je simulacija tenisa u prostoj dvodimenzonalnoj grafici. Iako su pre Pong-a postojale i znatno složenije i graficki (za to vreme) komplikovanije i bolje napravljene igrice, Pong je otvorio vrata industiji koja će se u današnje vreme meriti u milijardama dolara: industiji igara. Cilj igre je jednostavan, pobediti protivnika tako što ćete mu vratiti lopticu na njegov deo i nadati se da je on neće odbiti vama. Šta je ovu igricu učinilo tako popularnom i kako su naredne nakon nje probile svoje mesto na vrh trona, odgovor nam je dao kreator Pong-a.

Naime, sve ove igrice, počev od Pong-a pa sve do Flappy bird-a imaju zajedničku jednu stvar. Oslanjaju se na čovekovu prastaru prirodu da istražuje i unapređuje svoje lovačko iskustvo. Svaka od njih poseduje jednostavnu filozofiju koja nas drži prikovane satima pored ekrana. Da ne bismo izgubili značenje u prevodu, citiraćemo ga na engleskom jeziku: “Easy to Learn, Hard to Master.”.

Popularnost dakle leži u jednostavnosti, koja je zajednička crta ovih “zaraznih” igrica.

Znači odgovor na prva pitanja smo dobili, što nas dovodi do sledećeg pitanja, kako to ja da uradim?

Na ovo pitanje ne znamo da damo tačan odgovor, ali takozvani garage bend kreatori igrica (mali, nezavisni programeri, studenti, učenici i entuzijasti, zaljubljenici u tehnologiju i kod), pandan garage rok bendovima (koji nakon nekoliko godina postanu enormno slavni) postaju nove ikone našeg društva i prave odlične male igrice koje osvajaju internet i kreatora učine enormno bogatim u kratkom vremenskom roku.

Nije potrebno satima sedeti i praviti odličnu grafiku, nije potrebno satima razmišljati koliko magija dodeliti svakom junaku igrice (neka to rade kompanije koje ulažu milione u igrice), jednostavno treba se vratiti početku i primeniti jednostavnu filozofiju malih-velikih igara:

“Easy to Learn, Hard to Master.”

 

                                   

Inspiracija - izvori:

http://www.geekswithjuniors.com/storage/1404/2048/2048a.jpg?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1396946559708

http://d1435t697bgi2o.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/02/flappy-bird.jpg

http://cdn.appcrawlr.com/imageService/aHR0cHM6Ly9saDMuZ2dwaHQuY29tL2pLYXJHSnRVTmQ1UjlScTIzT0c5V0R1Z1VRcndYU3lwRW1QWlJ4T19qc0c0cGpGWUozR3ZHVy00YVFHTm9IXzZGdms9aDY0MA?w=340&h=280

http://sandbox.yoyogames.com/extras/image/name/san2/676/430676/original/pong.jpg

Aktuelan: