Pažnja postaje valuta u sajber prostoru

Zar nije tako? Ukoliko malo obratimo pažnju, osnovni značaj reklama jeste da privuku našu PAŽNJU i da je zadrže što duže. A gde ide naša pažnja tamo ide i naša energija, misli, akcija.... život. Živimo u vremenu kada skoro sve oko nas traži našu pažnju, bori se za nju. Izbor ali i ogovornost je na nama, kome i čemu poklanjamo svoju pažnju. Koliko vrednujemo svoju PAŽNJU tj. život? Svesno ili nesvesno, naša pažnja sve više ima vrednost na tržištu. Ona je ograničen resurs. Ona postaje valuta.

Koliko vredi vaš minut PAŽNJE?

Svedoci smo, da li nažalost ili na sreću, jednog sasvim novog, drugačijeg, možda zanimljivijeg doba – doba Interneta. Nisu retki slučajevi da čujemo koliki besmisao sve ovo predstavlja za mnoge ljude, ovo vreme, ovakav način života, ovakvi ljudi, ovakvo društvo u celini, ovakav „iskrivljen“ sistem u kome smo se zadesili. Ne mogu, a da ne pitam da li je to stvarno tako. Da li je doba Intreneta učinilo da zaboravimo na svoju ljudsku stranu, da prestanemo da se interesujemo za ljude oko sebe, da zaboravimo kako se razgovara i iznad svega, da li je Internet doveo do jedne zastrašujuće stvari – nepostojanja fokusa?

Da, Internet postaje deo svakodnevice koja se ne može izbeći. Bombardovani smo mnogobrojnim sadržajima, koji u većini slučajeva, istini za volju, baš i nemaju preterano smisla. Bombardovani smo narcisoidnim ljudima, bombardovani smo sadržajima koji nemaju sadržaja. Međutim, da li je pojava bilo koje nove tehnologije na ovaj način propraćena – žaljenjem i odbijanjem? Gotovo je sigurno da je rečenica: „Tehnologija će nam isprati mozgove!“ stara isto koliko i sama tehnologija.

Po definiciji, ekonomija izučava kako društvo koristi ograničene resurse. Kroz istoriju čovečanstvo se najpre susrelo sa nedostatkom zemlje. Postojale su ograničene količine obradivog zemljišta, pa je samim tim ljudski fokus bio usmeren na dobijanje dovoljne količine hrane. Nakon toga, došlo se do nedostatka radničke klase. Naime, ljudi su imali u svom posedu dosta obradivog zemljišta, došlo je do automatizacije, pojavio se veliki broj mašina, pa je bilo neophodno pronaći radnike koji bi obrađivali zemljište i rukovali mašinama. U dvadesetom veku, proizvodilo se gotovo sve u većim količinama nego što bi iko ikada mogao da kupi. Pojavljuje se novi nedostatak – znanje. Ljudi su imali u rukama svoj teško zarađeni novac, ali nisu znali kako da ga potroše i tada se pojavljuju reklame, reklame koje bi ljudima pomogle i olakšale sve izbore u životu.

Dolazimo do 21. veka kada ima dovoljno hrane , dovoljno radne snage, dovoljno znanja. Smatra se da je nastupila „ekonomija informacija“ ili nedostatak informacija. Jasno je da to nije tačno. Danas se „davimo“ u informacijama. Informacija je svuda oko nas. U čemu je onda problem? Pažnja! Da, pažnja je problem. Zapravo, nedostatak iste. Kako Tomas M. i Gerard L. navode u svojoj knjizi Pravila Interneta – „Pažnja je valuta u sajber prostoru“. Zar nije tako? Ukoliko malo obratimo pažnju, reklame više nemaju nikakav sadržaj, nemaju funkciju da nam nešto pokažu, da nas ka nečemu navedu, ne... Jedina njihova funkcija jeste da zadrže pažnju i ako malo razmislimo, možemo vrlo jasno da shvatimo da je tako sa većinom sadržaja.

Logujemo se na svoje fejsbuk naloge da se povežemo sa drugima, tračarimo, proverimo šta su drugi jeli, gde su bili, šta su radili, upadajući u stanje letargije i blage depresije, jer naš život nije toliko zanimljiv. Zapravo, logujemo se kako bismo razmenili pažnju. Howard R. u svojoj knjizi kaže da postoje dva osnovna pravila. Prvo pravilo: Obrati pažnju! Drugo pravilo: Pažnja je ograničeni resurs, zato usmeri pažnju tamo gde je tvoja pažnja!

Uz 500 prijatelja, milion video snimaka i fotografija, milijardu informacija, teško je usmeriti svoju pažnju na jednu stvar, a moramo se složiti – pažnja zaista jeste nešto što je jako ograničeno!

I onda dolazimo do ključne stvari – pažnja se ne može kupiti u prodavnici. Nema tog novca kojim možete naterati čoveka da obrati pažnju na nešto, da nešto primeti svakako, ali da zaista usmeri svoju punu pažnju na nešto – nema šanse. Međutim, da li ćemo sa druge strane doći u jedno doba kada će novac biti potpuno nevažan? Da li ćemo ogromnu količinu stvari plaćati upravo svojom pažnjom? Da li ćemo za toliko toga „morati“ da odvojimo koji minut potpune usmerenosti? A šta je taj minut drugo do naš život?

Da li će reklama u potpunosti postati samo sredstvo da se dođe do nečije pažnje, dok će samo sticanje novca biti jedan zastareli i „nezanimljiv“ razlog?

Verujem da je tako...

Da se vratim na pitanje koje sam prvo postavila – da li je doba Interneta dovelo do toga da izgubimo fokus i sve ostalo ljudsko što u nama postoji? Znam da će mnogi reći da smo preplavljeni raznim vrstama Kim Kardašian koje su danas poznate zato što su ranije već bile poznate, a svi znamo koji je razlog tome... Verovaće da ne postoji način da se vesti sa početnih strana društvenih mreža zaobiđu. Prihvatiće činjenicu da je par trenutaka, minuta... Dobro, nekoliko sati pažnje cena koju treba platiti da bi se videlo i propratilo i saznalo sve... I da bi se videli svi video snimci onih slatkih mačića i da bi se saznalo koja svadba poznatih je bila najglamuroznija...

Molim vas, zapitajte se samo jedno – da li moramo? Da li je tehnologija kriva? Izvinite, ali ne, nije. Da li smo uopšte u stanju da sada zamislimo kako bismo živeli bez Interneta? Shvatate li da možete da naučite sve što vam padne na pamet i da ste u mogućnosti da ostanete u kontaktu sa prijateljima koji ne žive tako blizu? Imamo tu sjajnu moć da odaberemo šta ćemo gledati, šta ćemo slušati, sa kime ćemo provoditi vreme. Imamo moć da odlučimo! Imamo moć ali i odgovornost da odlučimo gde ćemo investirati svoje vreme, šta ćemo platiti svojom pažnjom. Pa, odlučimo onda, odlučimo pametno, donesimo mudre odluke o tome šta  želimo i šta je vredno našeg vremena. I nemojmo  zaboraviti – kada god poklonimo nekome minut svog vremena, poklonili smo mu deo svog života!

Neka taj minut bude vredan.

 

Izvori:

https://markmanson.net/attention

https://www.wired.com/1997/12/es-attention/

Aktuelan: