Poslovni bonton – šta morate da znate?

Kaže se da „u biznisu, koliko god mislili da ste uspešni ili dobri, većinom će Vas ljudi ceniti prema ponašanju“. Dakle, jasno je da je za opstajanje u poslovnom svetu neophodno poznavanje poslovnog bontona. Šta je to zapravo?

Bonton predstavlja skup pravila kojima se definiše prihvatljivo ponašanje u određenoj društvenoj sredini. Ono što bonton u poslovnom okruženju podrazumeva jesu odnosi na poslu sa pretpostavljenima i podređenima, izgled, ponašanje u kriznim situacijama i rešavanje istih, ponašanje u liftu, na poslovnim ručkovima, sastancima, komunikacija telefonom i drugim sredstvima komunikacije, upoznavanje, pozdravljanje i još mnogo toga.

Kako se menjaju vremena, tako se menjaju i društvene norme i zahtevi okruženja po pitanju ponašanja, ali ipak osnovna pravila ostaju ista. Često se dešava da zaboravimo da je centar svakog poslovnog sastanka i uopšte svakog posla sam čovek. Kvalitet određenog proizvoda i usluge danas mogu mnogi da pruže, međutim ima stvari kojih se ne pridržavaju baš svi, a u velikoj meri mogu da doprinesu uspešnom sklapanju partnerstava i zaključenju posla.

Da li se vi pridržavate sledećih 13 pravila?

Uključivanje drugih u razgovor. Bilo da imate određene sumnje ili ste se kroz razgovor dotakli tema o kojima ne znate baš mnogo, bilo da vam je u blizini neko od kolega, pozovite ga i predstavite svom sagovorniku. Svom kolegi ćete ukazati poštovanje i učinićete da se oseća vredno i cenjeno, a isto tako ćete i pokazati da ste u dobrim odnosima sa kolegama ili ćete prosto u razgovor uključiti još nekoga i izbeći da odgovorite na pitanje na koje odgovor niste znali. Pozitivni efekti su zagarantovani!

Rukovanje je obavezno! Ovaj jednostavan gest neće samo pokazati da ste ljubazni i pristupačni, već će postaviti i čvrste temelje za svaki naredni poslovni razgovor ili pregovaranje o poslu. Predstavite se, možda spomenuvši i svoju funkciju u firmi, ali obavezno pružite i ruku. U svakodnevnom životu jedno neobavezno „Ćao“ ili mahanje je sasvim u redu, ali u poslovnom okruženju ovo ne dolazi u obzir!

„Molim“ i „Hvala“. Čak i po cenu da zvučim kao mama koja se obraća nevaspitanom detetu, ovo moram da pomenem. Ove dve proste reči uvrstite u svoj rečnik odmah, ako već niste. Nakon održane prezentacije ili poslovnog sastanka, veoma je uljudno i lepo poslati mejl u kome ćete se zahvaliti učesnicima. Još lepše su zahvalnice ispisane rukom (da, to se i dalje radi).

Ne prekidajte druge. Prekidanje drugih u toku njihovog razgovora ne samo što je izraz nepoštovanja, već i pokazuje vašu agresivnu, neljubaznu i nepristupačnu stranu. Sačekajte da se razgovor završi, a onda se nenametljivo pridružite.

Razmislite pre nego što izgovorite nešto. Nekad nešto u našim glavama zvuči sjajno, onda to izgovorimo i nađemo se okruženi zabezeknutim izrazima lica. Da, dešava se. Dajte sebi par sekundi da definišete ono što ste hteli da kažete i još par da proverite da li će to zvučati onako kako ste zamislili. Tek onda progovorite (naravno, par sekundi znači par sekundi, ne treba da se misli da imate neki poremećaj). Isto važi i za poruke, mejlove, pisma... Ništa vas ne košta da pročitate još jednom pre nego što pošaljete.

Ne ulazite u nečiju kancelariju nenajavljeni. Pokucajte, pitajte da li je slobodno ili još bolje, pozovite ili pošaljite mejl pre nego što se pojavite na nečijim vratima. Ono na šta odmah morate da zaboravite, ako vam je uopšte tako nešto palo na pamet, je stajanje na vratima dok se u kancelariji vodi razgovor. Prisluškivanje ili nešto što samo liči na to svakako nije dozvoljeno.

Pozdravite druge. Bilo da ste prošli pored kolege na ulici ili u hodniku, javite se. To je izraz poštovanja i ljubaznosti, a takav utisak o sebi svakako želite da ostavite.

Izbegavajte dve stvari – politiku i religiju! Nije vaše da komentarišete nečiju religijsku opredeljenost. To su samo poslovni partneri i važno je završiti posao, ništa van toga vas se ne tiče. Isto tako, u razgovorima, molim vas, zaobiđite izbore.

Budite tačni. Možda vam se čini da par minuta neće ništa promeniti i da nije velika stvar zakasniti malo, međutim time pokazujete da ne poštujete osobu sa kojom imate ugovoren poslovni sastanak. Vi nemate više obaveza od ostalih, čak i da imate to vaše kolege ili buduće kolege ne zanima. Vaše vreme nije ništa važnije od vremena osobe koja vas čeka.

Polako sa vizit kartama! Svima je jasno da ste na tu prezentaciju ili poslovni skup došli da upoznate ljude sa firmom koju ste nedavno osnovali, ali to ne znači da treba svoje vizit karte nametljivo da stavljate nekome u ruke ili mašete njima ispred ljudi nudeći ih. To nije reklamni materijal. Predložite da razmenite posetnice ili je zatražite nekome, a onda ponudite svoju.

Slušajte! Usavršite ovu veštinu! Obavezno! Danas gotovo svi znaju da budu nametljivi brbljivci. Ovo ne znači da treba da prećutite čitavih sat vremena poslovnog sastanka. Ovo samo znači da morate saslušati svog sagovornika bez prekidanja. Održavajte kontakt očima, povremeno postavite neko kratko pitanje kako biste nagovestili da pratite priču, dajte svoje mišljenje, ako se ono zatraži.

Lift nije kancelarija. Zaboravite na pitanja o plati u liftu. Lift je mesto gde možete, ako imate vremena, da proćaskate o lepom vremenu danas ili utakmici i sličnim stvarima i to je sve!

Bez smajlića u mejlovima! Poslovni mejl je baš to – poslovni mejl. Čak i da ste u odličnim i prijateljskim odnosima sa osobom kojoj se obraćate, smajlija ostavite za SMS, mejl neka ostane na profesionalnom nivou.

 

Ne zaboravite, prvi utisak se ostavlja samo jednom. Potrudite se da bude vredan pažnje i svaki naredni put!

 

Izvori:

https://www.americanexpress.com/us/small-business/openforum/articles/15-vital-business-etiquette-rules/

http://www.businessinsider.com/business-etiquette-you-need-to-know-2013-7#but-dont-worry-too-much-if-you-make-a-mistake-16

https://www.google.rs/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiTidGe8cHTAhVDWRQKHXpHBgAQFgghMAA&url=http%3A%2F%2Fvolontiraj.rs%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F10%2FPOSLOVNI-BONTON.ppt&usg=AFQjCNGe1zS4Y-tvnZHruhUkD5zk4nrRlA&sig2=Ff1Rx0BIiMXVSjXm49varw

Inspiracija:

http://smallbusiness.chron.com/business-etiquette-important-3112.html

http://smallbusiness.chron.com/10-basics-business-etiquette-2925.html

Aktuelan: