Vizuelna komunikacija na webu

Da bi jedan web sajt bio uspešan, moramo obratiti pažnju na njegov vizualni izgled. Jedna od velikih tajni web sajta jeste kako da usmerite posetioca web sajta na onaj deo koji je za vas pogodan. Ovaj princip poneki put ne znaju ni najiskusniji web dizajneri. Vizuelni pravac kontroliše kretanje očiju korisnika, a to se usklađuje sa dobrim obabirom fotografija i dizajnerskih elemenata sajta te uvek pri formiranju sadržaja nekog web sajta moramo o ovome voditi računa.

Web dizajn je vizuelna komunikacija koja nam omogućava lakše sporazumevanje. Kao disciplina, web dizajn ima za zadatak grafičko oblikovanje komunikacije web stranica i različitih medija. Tu spadaju: simboli, reklame, fotografije,fontovi , marketinške kampanje proizvoda i usluga i tome slično. Vizuelna pismenost je sposobnost razumevanja i konceptiranja slikovnih poruka. Drugim rečima, vizuelna pismenost predstavlja grupu sposobnosti koje posetilac web sajta razvija gledanjem, dok istovremeno integriše ostala čulna iskustva. U komunikološkom smislu, vizuelna pismenost je mogućnost interpretacije i generisanje slika kojima se komuniciraju ideje i koncepti.

Kada smo već kod koncepta, pošto je utvrđeno da se u osnovi oko kreće od levog ugla prema desnom donjem uglu koncept web stranica mora da bude baziran na dole navedenom primeru. Međutim, organizovanjem dizajna mi možemo uticati šta će oku da skrene najviše pažnje. Oko će se prilagoditi onako kako mi želimo, da li će pokreti očiju kretati od većih slika ka manjim, od svetlijih boja ka tamnijim od neobičnijih do uobičajnih oblika, sve je na nama.

Vizuelna komunikacija je neverbalna vrsta komunikacije koja služi za predstavljanje ideja i informacija koje mogu biti pročitane, pregledane ili pogledane. U početku je ona bila tesno povezana sa dvodimenzionim slikama, no danas ona uključuje i likovnu umetnost, znakove, crteže, grafički dizajn, ilustracije i u poslednje vreme web dizajn. Danas na World Wide Web-u, vizuelna komunikacija je najvažniji oblik komunikacije.

Kontrolisanje kretanja očiju pomoću fotografija

Fotografije mogu biti veoma moćan faktor u ljudskoj kolektivnoj i individualnoj svesti. Odabri kvalitetnih fotografija, može biti presudan za posećenost web sajta, ali i kao usmerivač ka veoma važnim informacijama koje po dizajneru trebaju biti pročitane.

Takođe, neke fotografije ne mogu usmeriti oko u željenom smeru, već da ga bacaju na čitav prikaz fotografije, ne dozvoljavajući mu da se usresredi.

Vođa očiju

Jedna od najvećih greški dizajnera i urednika je ta što fotografije postavljaju tako da pogled lica ljudi izlazi sa stranice, time smo automatski usmerili oko na drugu stranu i van našeg mesta za sadržaj. Ovo može biti korisno samo ako želimo da usmerimo naše posetioce na reklamni sadržaj koji se nalazi van našeg sadržaja. Ali ako uzmemo za primer web sajt koji je informativnog karaktera, to će se pogled posteliaca skrenuti na reklamni sadržaj. Niko ne voli kad u sred vesti na televizoru puste reklame, odmah se postavlja pitanje kakva je to informativna emisija koja ima za cilj da samo zgrne pare na gledanosti, te se odmah postavlja pitanje verodostojnosti informacija. Upravo takav efekat postižu i kad vidim slične fotografije na informativnim sajtovima.

Pa da rezimiramo kako se naše oko ponašalo, gledajući ove fotografije i ceo sajt uopšteno:

  • Pošto naše oko počinje da gleda od levog ugla, kretajući se dalje naišli smo na prvu sliku, koja je usmerena spolja, tako da se vaše oko automatski usresređuje na pozadinu, odnosno izlazi van stranice
  • Oči se vraćaju ka centru stranice
  • Zatim opet nailaze na sliku koja takođe gleda „van“ sajta i opet nam odvlači pogled
  • Zatim nam se pogled opet vraća ka centru stranice, ali postoji velika „slepa mrlja“ koja je stvorena zbog takvog pozicioniranja fotografija, i tu se gubi vizuelna komunikacija

Vizuelizacija problema:

Vizuelizacija rešenja:

Rešavanjem ovog problema, možem napraviti zaključak kako dizajneri trebaju da formiraju forme na njihovim web sajtovima. Forme su ključan element u komunikaciji sa posetiocima, stoga oni takodje trebaju da izgledaju na neki sledeći način:

Najispravnije bi bilo ako bi se forma dizajnirala kao što je prikazano sa leve strane slike. Zašto? Leva strana forme traži upola očnih pokreta nego desna strana forme, takođe sa leve strane raspored elemenata nam omogućava da nas oni sami vode niz formu, umesto u dva pravca kao što to traži desna strana. Ovo čini popunjavanje forme lakšim.

 

Inspiracija – izvori:

http://webdesign.tutsplus.com/articles/visual-direction-in-web-design--webdesign-2545

http://www.about350.com/wp-content/uploads/home-slide2-940x400.jpg

 

Tags: 
Aktuelan: